Reykjavik

29 juni 2018 - Reykjavík, IJsland

We hebben twee dagen te besteden in Reykjavik. Dat is ruim voldoende, en dan is de koek toch echt op.

De 1e dag:  we verkennen de stad met zijn viertjes. We gaan naar de beroemde Hallgrimskirkja, waar we aan het eind van de dag ook nog tijd hebben om de toren te beklimmen. We  lopen daarna door naar een meer bij het stadhuis waar we 40 soorten vogels gespot kunnen worden, met de nadruk op kunnen worden, want wij zien voornamelijk eenden. Aansluitend het stadhuis en een aanbevolen koffiezaakje: Te & Kaffi, de IJslandse “Starbucks”. Opgekikkerd gaan we dan door naar de Oude Haven waar diverse schepen in dok liggen en we een gratis bezoekje aan het aurora (Noorderlicht)museum brengen. Altijd leuk en weer nieuwe dingen bijgeleerd. Cadeautje van de reisorganisatie ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan. De laatste twee onderdelen van deze dag zijn Harpa, het muziekcentrum, een fraai ontwerp van Henning Larsen en Olafur Eliasson. Zowel binnen als buiten verrassend. Bijzonder uitgedoste etalage poppen attenderen ons binnen op een tentoonstelling van Daniel Lismore,.een Britse kunstenaar. We lopen twee vriendelijke vrienden van hem tegen het lijf, die er al net zo bijzonder uitzien als de kunst zelf. Ik vraag of Ger een foto mag maken van het bijzondere tweetal en zoals jullie zien is dat OK en gelukt. Paradijsvogels is de beste term die ik voor hen kan bedenken.

De laatste stop is bij Solfar (Zonnereiziger) zoals het kunstwerk van Jon Gunnar Arnasson aan het water heet, Het lijkt op een soort Vikingschip en we vinden het allemaal mooi. Jammer van de mensen voor onze foto's, maar da's logisch. Onze lieve vriendin weet het echter weer zo te organiseren dat alle mensen die een foto willen maken aan 1 kant staan, zodat iedereen een mooie rustige, foto kan maken.  De WHT, Ger en ik weten hoe ze is en slaan het tafereel geamuseerd gade. Wij verbazen ons al lang niet meer over haar….;-).

2e dag. Terwijl onze vrienden al vroeg zijn vertrokken voor hun snorkelavontuur, besluiten Ger en ik eens in de geschiedenis van IJsland/Reykjavik te duiken. We gaan hiervoor naar Landnamssyningin (het Settlement museum), dat verhaalt over de eerste Vikingen en daarna naar het oudste huis van IJsland waar een tentoonstelling is  met foto’s uit de 19e eeuw.

Een beknopte samenvatting: De allereerste mensen die op IJsland terecht kwamen, waren naar alle waarschijnlijkheid afkomstig uit Kamchatka, een schiereiland aan de oostkust van Rusland. Vikingen uit Noorwegen vestigden zich in 871. Dit kan een jaar erop of eronder zijn geweest. Een DNA onderzoek bij de hedendaagse bevolking van IJsland wijst uit dat het grootste deel van de mannen afkomstig is van de Noorse Vikingen en dat de vrouwen afkomstig zijn van Kelten uit Ierland.  Ziezo. Met meer details zal ik jullie niet vervelen. Leuk vind ik het zelf dat we een oude foto zien met echtpaar in klederdracht, dezelfde kleding die wij zagen in een klein museumpje bij Husavik en een foto van het parlementsgebouw met voltallige regering voor de deur. Een plek waar we later zelf nog langslopen. Het gebouw is nog steeds in gebruik.

’s Middags zijn onze vrienden weer terug met enthousiaste verhalen over de pittige snorkelpartij en mooie beelden gemaakt met de go-pro. Fijn dat het allemaal zo goed is gegaan, ook fijn ze weer in goede gezondheid te zien! De middag brengen we verder zoet met de koffer perikelen, want morgenochtend worden we al om 04.30 opgehaald voor de transfer naar de luchthaven. “s Avonds eten we uitgebreid en feestelijk in een goed aangeschreven restaurant. Een heerlijk besluit van een prachtige reis! Voor een aanvullende impressie van Reykjavik verwijs ik jullie naar de foto’s met verklarende teksten*.

Dit laatste verslag is geschreven in het vliegtuig.  We zijn inmiddels thuis!

* Wie van onze familie, vrienden en kennissen meer wil zien van onze IJsland belevenissen is altijd welkom om tzt foto’s en film te komen kijken.

Lieve groet, tot het volgende avontuur! Linda

1. Yolanda:
    29 juni 2018
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Ik heb genoten van je reisverslag iedere keer opnieuw. En ben zoveel meer te weten gekomen van het mooie IJsland. Geniet nog maar na van dit avontuur! Liefs van mij
  2. Ria Hoenderop:
    29 juni 2018
    Fijn dat jullie weer gezond en heelhuids terug zijn. Nu lekker gaan nagenieten van alle mooie foto’s en films.
    Ik vond het op afstand al een super belevenis.
    Groetjes, Ria
  3. Joke Breederland:
    29 juni 2018
    Wat een mooie reis! Kom zeker graag een keer foto’s kijken 😘
  4. Anita Hyde:
    29 juni 2018
    Het was heerlijk om mee te kunnen 'reizen'. We hebben genoten van de verhalen, informatie en natuurlijk van de prachtige foto's. Welkom thuis in warm Nederland. Liefs van Henk en mij x
  5. Ik:
    1 juli 2018
    Super leuke verhalen, tof om alles te volgen! Fijn dat jullie weer thuis zijn. Je gaat van sneeuw naar bloedheet, welkom terug! 😘

Marieke
  6. Ben Willemsen:
    1 juli 2018
    Hoi Ger & Linda, Bedankt voor de prachtige reisverslagen en foto's. Mijn dank daarvoor. ☺☺