Van Kerlingarfjoll naar Reykjavik

26 juni 2018 - Reykjavík, IJsland

Na het ontbijt laden we in en gaan we richting waterval met oversteek door het water. Het verloopt prima en doordat er meerdere auto's gelijk met ons vertrekken heb ik nu ook beelden van de oversteek. Het weer is nog steeds somber en koud met natte sneeuwbuien, maar de tocht door dit deel van de hooglanden is prachtig en ruig. Na zo'n 3,5 uur zijn we  in de bewoonde wereld en rijden we weer op een verharde weg. Onderweg hebben we  genoten van de vergezichten, incl. regenboog. We zijn nog maar net op de verharde weg als de eerste attractie van de bekende gouden ring zich aandient: de Gullfoss waterval. En omdat dit het meest bezochte (lees ook gemakkelijkst bereikbare) deel van IJsland vanuit Reykjavik is, zijn hier ook busladingen toeristen. Dat is wel even wennen! Ondanks de regen is ook deze mooi, maar anders. We lunchen en gaan dan door naar het nabijgelegen Geysir, waar we de naamgever van onze thuisgeisers in werking zien. De kleine geiser spuit om de 8-10 minuten. Het wachten op zich is al leuk en spannend. Dan komt er leven in de heetwaterbron en lijkt het te gaan gebeuren. Het water bolt op in een turkois achtige bol, dan breekt de oppervlaktespanning, dringt het water hier doorheen en spuit de geiser de lucht in. 1x is niet genoeg om alle fases vast te leggen en het is ook een mooi gezicht, dus we wachten diverse keren af en het blijft natuur. Soms spuit de geiser twee keer achter elkaar wat lager en dan ineens een super hoge heetwaterfontein.  We lunchen bescheiden en gaan dan door naar de laatste bezienswaardigheid van de gouden ring, het nationaal park Thingvillir.

Wat is er eigenlijk zo bzijzonder aan dit gebied? Het zit zo: IJsland ligt op twee continentale platen, de Noord-Amerikaanse en de Eur-Aziatische, die uit elkaar drijven. Elk jaar zo'n 2 cm. De twee platen liggen inmiddels al zo'n 7 km uit elkaar en in het tussenliggende gebied is een groot meer ontstaan en vele kleine eilandjes. Je kunt het oer geweld van dichtbij bekijken en voor wie dat aandurft kun je ook snorkelen in zo'n onder water liggende kloof. Let wel, het water is hier glas helder, maar slechts 2 graden! Ik zag er vanaf, maar onze twee vrienden gaan dat nog doen. We bekijken het gebied met vele anderen. Toch al met al zeer de moeite waard en reuze interessant.

Daarna gaan we richting Reykjavik. De mannen gaan de auto inleveren en de dames gaan vast "kwartier maken" in het hotel. In het geval van de mannen moet er nog gediscussieerd worden over een lekke band die berekend wordt... Gekkenhuis, we huren zo'n 4wd speciaal voor zo'n rotsachtig gebied, maar het is zo. De dames zijn niet tevreden over de te kleine kamers en regelen een grotere voor beide stellen. Met zijn tweetjes verhuizen we alle bagage van de 2e naar de 5e verdieping. Dit natuurlijk met veel gelach, gezucht en gesteun....;-) De discussie over de band voeren we in Nederland nog wel een keer. We kijken terug op een fantastische roadtrip waarbij we de mooiste, ruigste en minst betreden delen van IJsland zagen, met veel mooier weer dan we hadden verwacht en waarvoor we 3600 km reden. De laatste twee dagen brengen we door in Reykjavik en onze vrienden hebben eerder genoemde snorkelpartij dan ook nog tegoed. Dit is m'n voorlaatste verslag. Het laatste deel zal over Reykjavik gaan Voor nu groetjes en wel te rusten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sjaanie van Gogh:
    29 juni 2018
    Lieve vrienden, genoten van de verhalen en de foto’s. Hoop jullie snel weer toe zien 😘💋