Van Varmahlid naar Myvatn

23 juni 2018 - Myvatn, IJsland

Het is weer een reisdag, maar natuurlijk stoppen we onderweg bij leuke bezienswaardigheden. Het landschap verandert. Meer grazige weiden en boeren die druk bezig zijn met het land en nagenoeg geen fjorden meer, maar nog wel besneeuwde bergtoppen. MInder schapen, meer paarden (meer paarden dan mensen hier) en af en toe wat koeien. Halverwege deze etappe stoppen we in Akureyri, dat ook wel de hoofdstad van het noorden wordt genoemd. Het is opvallend zacht vandaag en er staat bijna geen wind. Het is echt de allereerste keer, dat mijn haar niet meteen tot een coupe windhoos wordt getransformeerd. Akureyri is een leuke plaats, mooi gelegen aan een fjord en beduidend groter dan de steden die we tot dusver zagen, We bekijken eerst de kerk, die van dezelfde architect is als de kerk in Reykjavik, maar die laatste gaan we nog zien. Helaas is de kerk dicht, maar de nabijgelegen botanische tuin is ook de moeite waard. Vanaf deze plek hebben we ook mooi uitzicht over de haven, waar een cruiseschip ligt aangemeerd. We zijn blij niet in zo'n grote groep te hoeven reizen en zijn ook een beetje giechelig als we de groep passagiers met hun rugzakken zien waar naam en hutnummer op vermeld is.....jongens grijp in als we dat gaan doen hoor! ;-) het reizen op eigen gelegenheid bevalt nog best. Al moet ik zeggen dat we wel heel bij zijn met de drivers skills van onze vrienden en het met hen samen reizen heel gezellig vinden.

We nemen wat tijd om te shoppen, maar het wil nog niet zo vlotten. Veel dingen zijn leuk, maar schreeuwend duur, de bekende IJslandse truien zien er prachtig uit, maar we zijn alle vier allergisch voor wol, dus dat wordt het ook niet, Wel vonden we eerder in de natuur al een mooi stuk wrakhout en een paar interessante stenen en dat soort souvenirs waarderen we allemaal zeker ook.

De volgende stop is het kersthuis van Akureyri, jullie snappen dat we daar niet aan voorbij kunnen gaan. Het is op en top kerst hier, inclusief kerstbomen, kerstballen en kerstliedjes. Erg grappig natuurlijk, maar niet onbekend. Rien draagt me de suggestie aan om deze vakantiedag op te voeren als een werkdag..;-)

We reizen verder richting Myvatn, dat bekend staat om zijn pruttelende lavavelden, het vogelreservaat en de Myvatn baths, een kleinere uitgave van de Blue Lagoon. Onze laatste stop voordat we bij het hotel aankomen is bij de Godafoss, opnieuw een mooie waterval. Op het grillige pad met lava keien ben ik blij dat Ger en de WHT te hulp schieten. Ik ben toch nog steeds wat instabiel van de problemen met het evenwichtsorgaan, maar alles staat  weer op de film hoor! Aangekomen bij het hotel zijn we blij verrast. Aan de rand van de lavavelden staat een fijn, modern hotel en lijkt het wel een beetje of we op de maan logeren. Deze plek werd ook gebruikt om de activiteiten voor de eerste maanlanding te oefenen, omdat  dit deel van IJsland het meeste op het maanoppervlak lijkt.

Terwijl wij het nu rustig aan doen in het hotel na een heerlijk diner samen met onze vrienden, gaan zij nog naar de Myvatn baths. We verheugen ons allemaal ook op morgen, want dan staat er een walvistocht op het programma. Duimen jullie voor ons dat we ze weer zien? Tot later weer!

1. Ria Hoenderop:
    24 juni 2018
    Leuk verhaal weer en prachtige foto’s. Straks gaan we meeduimen voor de walvistocht. Welterusten voor zo meteen en leuke dag morgen.
  2. Sjaanie van Gogh:
    Prachtig! 😘💋
  3. Karin Bollermann:
    24 juni 2018
    Wat een leuk kersthuis. En Rien, die werkdag schrijven, daar moet ik toch nog even over nadenken hoor.
  4. Ben Willemsen:
    26 juni 2018
    Heerlijke reisverslagen en uiteraard mooie foto's. Ga zo Door. Topppie.
  5. Gerard & Linda:
    27 juni 2018