Husavik & Myvathn

24 juni 2018 - Húsavík, IJsland

Het weer is prachtig en niet koud. Een prima dag om walvissen te gaan spotten, wat een bof! We rijden een uurtje van Myvatn (zeg Myvat) naar Husavik. Daar hebben we 4 plaatsen gereserveerd op een traditionele vissersboot, de Sylvia, voor een tocht van 3 uur. Vol verwachting installeren we ons op de voorplecht, nadat we ons in een soort thermopak hebben gehesen over onze kleding heen. We lijken wel Michelin mannetjes , want bang om het koud te hebben hadden we al heel wat kleding aangetrokken. Iedereen, behalve Ger natuurlijk, want hij heeft het bijna nooit koud. Maar de pakken zorgen er de hele toch voor dat we het niet koud hebben.

Zullen we ze wel zien vandaag? Het is altijd weer spannend. Maar we hebben geluk, we zien meerdere keren walvissen van ver af en soms dichtbij. Bultruggen zijn het die hier zijn om te foerageren. Het is altijd lastig om tijdig te reageren en soms komt de walvis net buiten bereik van de camera's. We zien ook een enorme groep dolfijnen in de verte uit het water springen en dichterbij een jonge bultrug speels bovenn het water uitkomen. Te laat voor de camera, maar wel gezien. We varen tevreden terug en krijgen op de terugweg een voedzaam kaneelbroodje met warme chocolademelk geserveerd. Dat gaat er wel in!

We bezoeken daarna het walvismuseum en na de lunch gaat het terug naar Myvatn, waar we de geothermische gebieden bezoeken en een kort informatief bezoekje aan de Krafla powerplant. Hier wordt geothermische warmte omgezet in energie voor vele huishoudens. Ger en ik hebben wel vaker warmwaterbronnen gezien en bezocht, maar nooit eerder van die geothermische pruttelpotten gezien. Me daardoor nooit gerealiseerd dat dit zo ontzettend stonk. Allemachtig!!! Dat kan toch niet gezond zijn!!!! Rotte eieren, zwavel in het kwadraat zal ik maar zeggen. Maar het is mooi en boeiend, de aarde is hier nog heel  actief. Bij Krafla zijn met enige regelmaat in de 18e eeuw 9 jaar lang uitbarstingen geweest. Enorme lavavelden zijn het resultaat en al die geothermische gebieden geven aan dat het karwei hier nog niet af is. Mijn karweitje voor vandaag wel. Morgen reizen we naar Kerlingarfjoll. De F26 is helaas nog steeds dicht, morgen doen we nog een check voor vertrek. Anders wordt het de Kjoler route F35 , die naar zeggen weliswaar minder heftig is, maar wel interessanter. We gaan het zien!

1. Karin Bollermann:
    27 juni 2018
    Lijkt me zo geweldig om Walvissen in de vrije natuur te spotten.
    1 bruinvis die wij op de Noordzee zagen heeft al zo'n indruk gemaakt.