Van Myvatn naar Kerlingarfjoll

25 juni 2018

Lieve Joy van harte! Je bent jarig vandaag, maar we hebben hier nu net geen internet, dus dit berichtje volgt een dag later. KUS, WE ZIEN JE VRIJDAG!

De F26 is nog dicht, dus het wordt toch de Kjoler route, de F35. Hiervoor moeten we een stuk terug rijden op de ringweg N1. We vetrekken bijtijds, want het is een lange dag. Het waait vandaag hard en vannacht heeft het onwijs geregend. Wat hebben we het gisteren getroffen met het weer zeg! We rijden in Myvatn nog een mooi stuk langs het meer en stoppen bij een gebied waar je pseudo kraters kunt zien. Dit zijn kraters die ontstaan doordat er lava over het water stroomt. Het water breekt dan door de lava heen en dat zorgt dan voor een ronde "krater". Bovenop een heuvel hangen Rien en ik tegen de wind in om te demonstreren hoe hard het waait vandaag. Na 1,5 uur rijden, in Akureyri, pauzeren we even. Als we langs de haven rijden zien we pas HOE we geboft hebben, want vandaag zijn wegens die harde wind alle walvistochten afgelast. We zijn allemaal NOG blijer dan we al waren over onze walvisdag.

Sneller dan gedacht zijn we bij Varmalhid, want het is vandaag lekker rustig op de ringweg. We gaan nog even vragen bij het kantoortje van ons Hestasport huisje of de beanie van de WHT is gevonden en wat denk je? Ze hebben dat inderdaad en terwijl wij op hun kantoortje zijn wordt het mutsje naar de post gebracht en bezorgd in Reykjavik. Wat slim en wat een service!

We gaan door en slaan af naar de F35. Al snel belanden we op de onverharde weg. Het landschap wordt steeds grimmiger, zo ook het weer. Maar hier ook prachtige vergezichten en als we de auto uitgaan om te filmen en foto's te maken voelen we pas hoe ongelooflijk hard de wind hier waait. Hier in de bergen naar schatting kracht 13 of 14. Het kost veel moeite om er tegenin te lopen, echt een flink gevecht. We lunchen in the middle of nowhere bij een natuur logement in Hveravellir. Dat ook uit niet meer bestaat dan dat wat we hier zien:, het restaurant, barakken met wat kamers en de geothermische hotpots. We eten er heerlijke vissoep of shepherds pie en gaan daarna weer verder. We steken diverse rivieren over, maar die zijn inmiddels overbrugd of heeft men een dammetje gemaakt. Maar niet ver van onze logeerplek komt een fikse waterval en de rivier die daarvan de bovenloop vormt moet echt door het water overgestoken worden. Eindelijk! Ik was er op voorhand best een beetje ongerust over, maar op het moment zelf vol vertrouwen. Dankzij de WHT steken we de rivier zonder problemen over. Voor geïnteresseerden: met onze 4WD in lage gering. Rond half vier zijn we in Kerlingarfjoll en als we daar aankomen sneeuwt het en is het flink koud, 2 graden Celsius. We zijn terug in de winter. Echt alle weersomstandigheden hebben we hier in IJsland nu gehad.

Ons onderkomen is een echte klimmers en trekkers locatie. Wij logeren in een gebouw van 2 verdiepingen op de begane grond en hebben een spiksplinternieuwe kamer. Basic maar prima. Beetje IKEA inrichting zou ik zeggen. We willen nog even naar het geothermische gebied in de buurt en pakken ons flink in voor dit tochtje. Eerst met de auto en dan een stukje lopen. Als we in de auto stappen gaat een signaal lampje aan: lekke band. Is dat echt? Ja, dat is echt! Met vereende krachten wordt de band verwisseld. Terwijl de mannen bezig zijn is er een soort sneeuwstorm opgestoken en Ger komt even binnen om  iets extra's op te halen om aan te trekken, want zelfs de man die zomer en winter in een polo met korte mouwen loopt vindt het koud. Kun je nagaan. Het is ff zoeken naar de techniek om de reserveband te laten zakken, maar het lukt uiteindelijk en dan is het verwisselen ook nog wel even een klus, maar onze mannen klaren die. UIt de band die werd vervangen komt een geniepig scherp driehoekig steentje tevoorschijn van niet meer dan 1,5 cm groot. We hebben daarna allemaal geen puf meer om weg te gaan en rusten en douchen voor het diner. Heerlijke zalm met aardappeltjes en sla. Een tip van de jonge Belgische kok, die onze jongens heeft geholpen met de band.

Na het eten bijtijds naar bed, want morgen reizen we de rest van de Kjoler route en gaan via de "Gouden ring" naar Reykjavik. (Gouden Ring is de driehoek van meest bezochte bezienswaardigheden in de buurt van Reykjavik: waterval, geiser en nationaal park waar je de breuklijn kunt zien die IJsland in tweeën deelt), maar daarover morgen meer....