Van Patreksfjordur naar Isafjordur

19 juni 2018 - Ísafjörður, IJsland

We reizen vandaag weer verder. Via een off road route gaan we eerst naar de Dynjandi waterval. Het is een van de belangrijkste watervallen in IJsland, dat overigens op elke 10 meter bijna een waterval heeft in dit gebied. We fotograferen eerst de bovenloop, vanwaar het water verder naar beneden stort. Beneden aangekomen zien we een klein aantal auto's op de parkeerplaats. We rekenen uit dat er max. 50 mensen zijn. Da's wat anders dan de Blue Lagoon ( die overigens ook tof was). Je kunt naar de diverse terrassen lopen en elk onderdeel heeft een eigen naam. We gaan aan de slag!

Op elk niveau is een ander stukje waterval met een eigen naam, maar het meest spectaculaire deel is toch wel het bovenste, de Dynjandi. Het is een lekker klimmetje en we genieten steeds van het nieuwe uitzicht (een mooie smoes om even uit te rusten). We maken foto's voor anderen (nou ja Rien meestal :-)) en anderen ook van ons. Altijd leuk om ons viertjes te laten vereeuwigen op een mooie plek. Weer beneden even een picknick-koffie rondje en langzaam komt de zon ook weer door.

Verder gaan we, nu richting Thingeri, waar een leuk koffiezaakje moet zijn waar ze  ook cadeau artikelen verkopen. Dat laatste valt tegen, maar het eerste zeer mee en met pittige pompoensoep met brood voor drie en wafels met cappuccino voor...wie 'm kent weet het. ;-) zijn we dik tevreden. Het dorpje zelf is lieflijk met prachtige paarse bloemen die op lupinen lijken. Ze heten anders hoor, maar dat ben ik even kwijt ;-). We rijden door naar Flateyri, een plaatsje waar vroeger veel aan walvisvaart werd gedaan, Nu niet meer, maar dat betekent overigens niet dat dit helemaal over is in IJsland jammer genoeg. (vanochtend stond er zelfs levertraan op het ontbijtbuffet, brrrrr jeugdtrauma).  We zijn in dit plaatsje vanwege een oude boekhandel die van grootvader (1898) op vader, zoon en kleinzoon is overgegaan. Je kunt hier tweedehands boeken kopen, de prijs wordt bepaald naar het gewicht van je boeken. Ik koop echter een nieuw boekje met heel veel leuke informatie, o.a. over hoe vele plaatsen in IJsland aan hun naam komen, vaak met historische grondslag.

We kijken rond in het oude huisje en ontdekken dat het veel op de oude Nederlandse huisjes lijkt. Het wordt in dit deel van IJsland ook niet zo koud (-10)maar met lagere gevoelstemperatuur door de wind vertelt de aardige dame, met dank aan de Golfstroom. Aan de andere kant van IJsland is dat juist het tegenovergestelde, daar zorgt een koude stroming juist voor lage temperaturen. Er komen er in IJsland vaak ijsschotsen voorbij drijven vanaf de Noordpool en een enkele keer staat daar een IJsbeer op. Indien dit in de buurt van de kust gebeurt wordt de ijsbeer doodgeschoten. TE gevaarlijk voor mens en milieu.

In Isafjordur aangekomen lijkt ons hotel een beetje op 'n Stayokay, maar is verder dik in orde. Overal hebben we nog een kraakheldere accommodatie gehad, ook hier. Isafjordur is de hoofdstad van dit gebied en telt plm 3000 inwoners. Het is een lieflijk plaatsje tussen twee fjorden in met kleurrijke huizen en een haven. Na het diner, dit keer voor de verandering een lekkere hamburger met aardappeltjes, wandelen we nog wat rond. We zitten om tien uur 's avonds nog lekker in de zon. De langste dag, de dag dat de zon hier niet ondergaat, nadert...

1. Yolanda:
    20 juni 2018
    Oh Linda op onze camping in Zuid-Frankrijk geniet ik iedere keer opnieuw van je reisverslag! Wat een boeiend land!
  2. Sjaanie van Gogh:
    20 juni 2018
    Mooie foto’s weer, zijn ze wel gezellig F&m?
  3. Gerard & Linda:
    27 juni 2018
    @Yolanda, als je niet bang bent voor wind en kou en houdt van prachtige, wilde natuur en super lieve mensen, GAAN!!! LIefs XX ps en kom vooral tzt gezellig film en foto's kijken.
    @Sjaanie, jazeker!!!! errug veel lachen, veel zien en top chauffeurs. tot snel!!!!