Rondje Snaefellsnes naar Stykkisholmur

16 juni 2018 - Stykkishólmur, IJsland

We vertrekken uit ons lieflijke hotelletje in Borgarnes om 9.00 uur, elke dag zo'n beetje onze vaste tijd. Na een korte stop bij een kleine zeewaterval zetten we koers naar het schiereiland Snaefellsnes. We gaan rondom rijden langs de kustlijn en doen daarbij diverse plaatsen aan. Eindbestemming Stykkisholmur. De eerste stop is bij basaltkolommen. Een bijzonder fenomeen, want -zo leert ons de WHT, die ooit een scriptie maakte over vulkanisme- dat ontstaat als basaltlava snel afkoelt aan de grond door de krimp. Dit in tegenstelling tot kristallen, die juist kunnen ontstaan bij langzame afkoeling. Daarna door naar Budir, waar een zwart kerkje te bewonderen is en even verderop een minstens zo zwarte lava kust met grote kolommen. Het is onmogelijk je voor te stellen hoeveel natuurgeweld hier heeft plaats gevonden. Iets verder ligt Amarstapi met alweer een prachtige kust. Hier kun je wandelen naar Hellnas. Fried loopt en wij gaan met de auto naar Hellnas om m daar op te wachten. Voor samen heen en weer lopen is niet genoeg tijd en ook niet voor allen even geschikt. In Hellnas opnieuw een prachtige kust, broedende  vogels en bij een klein koffiehuisje, aan het eind van de wandelroute, genieten we met zn viertjes voor het eerst van IJslands lekkernij wafels met slagroomc en zelfgemaakte rabarber jam, die iets weg heeft van appelstroop. Dan gaat we verder. We ronden de kop van het schiereiland en gaan via Helissandur naar Rif, waar een grote kolonie sterns nestelt midden in een stadje. We waren gewaarschuwd, maar gaan natuurlijk toch even foto's maken. De sterns gaan meteen de lucht in om hun nest te verdedigen. In een wolk vliegen ze om Marina heen. Ik blijf wijselijk in de auto, maar film dit hele tafereel natuurlijk wel. Aangekomen in Stykkisholmur zijn we nog net op tijd voor een bezoekje aan het vulkaanmuseum, daarna gaan we onze voucher voor de ferry van morgen vast inleveren. Tot onze teleurstelling is de ferry kapot en vaart deze morgen niet, we kunnen niet mee en moeten omrijden. Even nadenken, maar nog voor het diner was het Nieuwe plan gemaakt. We dineren feestelijk in een goed restaurantje op steenworp van ons hotel, dat hotel is trouwens een voormalig klooster. Bijzonder, want de annex is een ziekenhuis en naast de receptie is een inpandige Kerk. De nonnetjes zijn olijk en adviseren ons om zondag eerst naar de kerk te komen, om voor de ferry te bidden..;-)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tineke:
    18 juni 2018
    Geniet weer van het meebeleven van jullie reis.
    Heel veel plezier daar in die prachtige, bijzondere natuur.